یادداشت ها و مطالب توحید صدر

تمدن بر مقدمه فرهنگش، و فرهنگ بر مقدمه اصالتش... برای رسیدن به تمدنی جهانی به فرهنگ و اصالت اسلام ناب تمسک میجوییم

یادداشت ها و مطالب توحید صدر

تمدن بر مقدمه فرهنگش، و فرهنگ بر مقدمه اصالتش... برای رسیدن به تمدنی جهانی به فرهنگ و اصالت اسلام ناب تمسک میجوییم

...

طبقه بندی موضوعی
  • ۱
  • ۰

مذاکرات ایران و گروه  5+1 (1)

مذاکرات انجام شده ما بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و گروه 5+1 که تا بحال ختم به یک بیانیه رسانه ای شده است، دارای دو صورت است که در این نوشته سعی خواهیم کرد به توضیحی اجمالی از آنها بپردازیم.

وجه اول انجام توافق بر اساس خواسته غرب است  -که علی الظاهر این فرض غیرقابل تحقق است-. در این صورت بازنده تام این بازی فقط ایران خواهد بود. چرا که در یک بازی چیده شده ایران مجبور به از دست دادن تمام داشته های خود است.

...

به این شکل که غرب بر اساس تمام تعهدات خود اقدام به حذف کامل تحریم های مرتبط هسته می­کند و ایران نیز پایگاه های هسته ای خود را تعطیل کند، در این صورت غرب این امکان را دارد که دوباره همان تحریم ها را به عناوین مختلف مانند حقوق بشر و تسلیحات نظامی اعمال نماید.  در این صورت طرف غربی از سویی به  تعهدات خود  در توافق عمل کرده است و از سوی دیگر با بهانه های جدید همان تحریم ها را اعمال کرده است. ولی این درحالی است که ایران تمام پایگاه های هسته ای و شاید هم نظامی خود را در اختیار غرب گذاشته است. این پیش فرض با در نظر گرفتن برنامه های چشم انداز ایالات متحده آمریکا مبنی بر حذف جمهوری اسلامی در منطقه و تعریف آن به عنوان دشمن و مانع اصلی خود امکان پذیر نمی باشد. چراکه با وجود فشار های اقتصادی در حوزه خرد و کلان، جمهوری اسلامی ایران امتیاز تعریف ماهیتی خود در جامعه جهانی را بدست می آورد.

اما وجه دومی که می توان در نظر گرفت و اتفاقا وجه محتمل قضیه به شمار می رود به نتیجه نرسیدن مذاکرات بر اساس رویدادها و عملکردهای کنونی طرفین است. غرب و در راس آن آمریکا نمی­تواند این شکست بزرگ یعنی توافق با ایران، رفع تمام تحریم ها بصورت یکجا و همچنین علم به روز و جهانی هسته ای جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد. اما مسئله مهم برای غرب نه دسترسی به تاسیسات هسته ای ایران که اثبات شخصیت استعلاگر خود در عرصه بین الملل است. بر همین اساس اگرچه غرب امکان اعمال دوباره تحریم های کنونی با بهانه های دیگر را دارد اما صرف نشستن با ایران بر سر میز مذاکرات و تثبیت چهره معقول و قابل قبول گفتگو از جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل مسئله ای است که در طولانی مدت و شاید در آینده ای نچندان دور به ضرر غرب تمام خواهد شد. و می تواند به عنوان امتیاز تبلیغی از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد بهره برداری قرار گیرد.

آمریکا سعی می کند که نهایت ضربه را به آرمانها و اهداف جمهوری اسلامی ایران بزند و بتواند ایران را تحت کنترل خود دربیاورد، اما خود میداند که این امر نشدنی است. بنابر این سعی میکند بازی را به هم بزند و ایران را با به گوشه رینگ کشیدن تحت فشار قرار دهد.

تنش های داخلی بر سر تحلیل های مختلف از بیانیه و توافق، تعریف توافق از بیانیه رسانه ای، تلاش برای محکومیت سیاسی ایران در درگیری های نظامی جریان مقاومت در منطقه و اعمال تحریم های جدید فقط چند روز بعد از اعلان بیانیه از جمله فعالیت های ضد جمهوری اسلامی ایران غرب می باشد.  این رفتار ها خود حاکی از این است که غرب از ضربه سیاسی ایران بسیار خشمگین است و قصد تلافی روند مثبت مذاکرات را دارد.

با وجود چنین شرایط حساس سیاسی و امنیتی در سطح بین الملل که هم میتواند برگ برنده برای کشور و همچنین ضربه جبران ناپذیری به جمهوری اسلامی ایران وارد کند، عدم اعتماد به طرف مقابل و مصر بودن در حفظ منافع ملی و آرمانهای انقلاب و نظام از نکاتی هستند که تیم مذاکره کننده دقت لازم را باید داشته باشد. از جانبی اعتماد و پشتیباتی از تیم مذاکره کننده که مورد اعتماد و اطمینان نظام و کشور هستند اصلی ترین قدرت تیم مذاکره کننده می­باشد.

نامگذاری سال 1394 از سوی مقام معظم رهبری و تاکیدی که ایشان نسبت به لزوم بی قید و شرط همدلی و همزبانی دولت و ملت(از هر قشر و اندیشه ای) دارند از حیاتی بودن این مساله برای شرایط کنونی کشور حکایت می کند. این همدلی  همچنان که دایره تشویقات و حمایت ها را در خود جای می دهد شامل انتقادات نیز می تواند باشد. صداقت در بیان و سخن بی پرده میان دولت و ملت و همچنین عفت کلام و احترام متقابل از ملزومات این همدلی و همزبانی است.

غرب با مهره های خود در داخل و خارج نظام نهایت تلاش خود را دارد تا مانع ایجاد این همدلی و همزبانی باشد چرا که وحدت جامعه اسلامی وحدت جهان اسلام و در ادامه تحول و وحدت جامعه جهانی را در پی خواهد داشت. بنابر این ظرافت در عمل و گفتار، رعایت تقوا و داشتن سعه صدر در سال جاری از ملزومات اجتماعی ملت و شاهراه غلبه بر دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

  • ۹۴/۰۱/۲۸
  • توحید صدر

نظرات (۲)

با سلام.خیلی استفاده کردیم برادر.
درباره نقش تحولات منطقه بر روند مذاکرات هم اگر تحلیلی دارید بفرمایید.
ممنون.یا علی
چرا عنوان سایت رو عوض کردید؟؟ عنوان پایگاه نشر  که زیبا بود !:-(

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی